Bilde av gapahuk ved Svartvatnet

Gå over Sørbrua bak senteret og følg den klopplagte stien til høyre. På toppen av alle trappene, ta til venstre og følg stien nedover rabbene til bålplassen på Neverhaugheia.
Fra bålplassen følger du merket sti nedover rabbene. Stien svinger til høyre ned lia, over et myrområde og inn på lysløypetraseen. Gå langs lysløypa til den svinger til venstre. Følg merking rett frem og ta til venstre når du kommer på grusveien. Gå ca 600 m nedover veien. Her tar du til høyre på en skogsvei som kalles ”Stullveien”. Etter 1,5 km kommer du til frem til første stullen (horisontal gruvegang), se faktabeskrivelse ”Neverhugen jernmalmfelt”.

Rett etter stullen tar du av på merket sti til venstre. Stien går nedover lia og ned til Lille Svartvatn, for å så fortsette på skrå ned neste li og langs nordsiden av Store Svartvatn.

Ved gapahuken er det grue og benker. Der er det også fint å bade.

Ca 300 m nord for Store Svartvatnet, på en høyde, ligger tuftene etter gammel bebyggelse.