Bilde av bålplass ved Fridalsparkeringen

Bak nordvestre hjørne på ridehallen går det en 150 m plankelagt tursti over myra, og inn på bilveien. Følg bilveien videre til venstre. Etter ca 500 m, i bunn av en bakke, ligger et pumpehus. Bak pumpehuset, ved elva, ligger en av de to klekkerier som tilhører Øvre Valnesfjord Grunneierlag, se faktabeskrivelse ”Klekkeriene i Øvre Valnesfjord”.

Etter den bratte oppoverbakken flater veien ut. På høyre side kan du se ei hytte. Ved hytta er det et reingjerde der samene samlet reinflokken for merking og slakting, se faktabeskrivelse ”Samene og reindriftas kulturhistorie”.

Bilde av informasjonstavle ved bålplass

Ved veis ende er det en stor parkeringsplass. På en forhøyning ligger bålplassen. Der er det benker, bord og grue. Et lite stykke unna, står det en utedo (ikke tilrettelagt for rullestolbrukere).

Alternativ vei

Lengde: ca 1,3 km, en vei.
Underlag: Plankelagt tursti og klopplagt sti.

Gå turveien opp til Langhølja. Når turveien slutter følger du stien videre. Stien følger Storelva oppover, forbi Fredagsfossen og opp til Nordbrua. Ta til høyre ved brua og følg klopplagt sti over myra og ut på veien til parkeringsplassen.